Haccın hakikati ise, altı rükünden ibaret olan
nüsükler (hac vazifeleridir.)
Umre ise, lügatte bir yeri ziyaret etmek manasına
gelir. Fıkıhtaki tarifi ise, aynen haccın tarifi gibidir. Yani aşağıda izahı
gelecek olan menasiki (umre vazifelerini) ifa etmek için Kabe’yi kasd etmektir.
Hayatta bir kere hac ve umre yapmak farzdır. Allahü
teala buyuruyor ki:
“Ona (yani Beyt’e) bir yol bulabilenlerin (yani gücü
yetenlerin) Beyt’i hacc etmesi, Allah’ın insanlar üzerindeki bir hakkıdır.”
“Hac ve umreyi, Allah için tam olarak yapınız.”
Hadis-i şeriflerde de şöyle buyuruluyor:
“Ey insanlar! Hiç şüphesiz Allah, size hac etmeyi farz
kıldı. Siz de hac ediniz!”
“Hiç şüphesiz hacı, evinden çıktığı zaman attığı her
adımına karşı Allah, ona bir hesene yazar ve bir günahını siler. (Hacılar)
Arafat’ta vakfeye (durunca), Allahü teala, meleklere karşı onlarla iftihar eder
ve buyurur ki:
“Kullarıma bakın! Bana; saçları dağınık, toz ve toprak
içinde geldiler! Sizi şahit yapıyorum ki, onların günahları, yağmur damlaları
ve alec’in kum taneleri kadar da olsa, affettim.”
“Onlardan biri, cemrelere taş attığı zaman, ne kadar
sevab kazandığını bilmez ta ki, kıyamet gününde kendisine sevabları verilinceye
kadar. Başını tıraş ettiği zaman, başından düşen her kıl için, kıyamet gününde
ona bir nur verilir. Son defa Beyt’i tavaf ettiği zaman ise, annesinin onu
doğurduğu günkü gibi günahlarından sıyrılır.”
“Her kim, Allah için hac eder de, refes etmez ve fıska
düşmezse, anasından doğduğu günkü gibi günahlarından sıyrılır. İki umre,
aralarında (işlenen günahlara) kefarettir. Mebrur olan haccın Cennetten başka
karşılığı yoktur.”
Haccın vücub
şartları
Haccın vücub şartları, yani haccın bir insana farz
olması için gereken şartlar şunlardır:
1- Müslüman olmak. Kâfirlere farz değildir.
2- Akıllı olmak. Delilere farz değildir.
3- Baliğ olmak. Baliğ olmamış çocuklara farz değildir.
4- Hür olmak. Kölelere farz değildir.
5- Gücün yetmesi. İmkânı olmayan fakirlere farz
değildir.
Haccın
rükünleri
Haccın hem rükünleri, hem de vacibleri vardır. Aradaki
fark şudur: Rükünlerden biri terk edildiği takdirde hac bozulur ve fidye
vermekle sahih olmaz. Fakat vaciblerden biri terk edildiği takdirde, fidye
vermek gerekir ve böylece hac sahih olur. Haccın rükünleri altı tanedir, şöyle
ki:
1- İhram. Yani hacca girmeye niyet etmek. Şöyle niyet edilir:
“Neveytül-hacce ve ahramtu bihi lillahi teala. Lebbeykellahümme lebbeyk.
Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel hamde ven-ni’mete leke velmülk la şerike
lek.”
(Allahü teala için hac etmeye ve hac ibadetine girmeye
niyet ettim. Ben, emrine amadeyim, ya Rabbi emrine amadeyim! Emrine amadeyim,
senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, ni’met ve mülk senindir, ortağın
yoktur.) Bu niyet kalb ile getirilir. Dil ile söylenmesi de sünnettir.
2- Arafat’ta vakfe yapmak. Yani orada durmak. Bunun zamanı,
Zilhicce ayının 9’uncu günü “Zeval” vaktinden başlayıp, 10’uncu gününün yani
kurban bayramının birinci gününün fecrine kadar devam eder.
3- İfada tavafı. (Farz olan tavaftır.) Bunun vakti, daha önce vakfe
yapanlar için, Arafe gününü, Bayram gününe bağlayan gecenin yarısından itibaren
başlar. Tavaf, Kabe’nin etrafında dönmek, demektir.
Tavafın sahih olması için şu şartlara uyulması gerekir:
a) Tavafa, “Hacer-i Esved”den
başlamak.
b) Tavaf esnasında. “Kabe-i Muazzama”yı sol tarafına
almak.
c) İleri gitmek suretiyle tevafı sürdürmek.
ç) Tavafı “Mescid-i Haram “ın içinde yapmak.
d) Hades ve necasetten temiz olmak. Yani cünüp ve
abdestsiz olmamak. Bir de; bedende, elbisede ve basılan yerde necaset
bulunmamak.
e) Setr-i avret. Yani örtülmesi gereken yerleri
örtmek. Hür erkeğin avreti, diz ile göbek arasıdır. Hür kadının avreti ise, yüz
ve eller hariç bütün bedendir.
f) Kabe’nin etrafında yedi kere dönmek.
g) Tavafı, Kabe’nin dışında yapmak.
4- Sa’y. Yani yedi defa “Safa” ile “Merve”
arasında gidip-gelmek. Sa’yin sahih olması için, şu hususlara riayet etmek
lazımdır:
a) Sa’yin “Kudüm” veya “İfada” tavafından sonra
yapılması.
b) Sa’ye, Safa’dan başlayıp Merve’de bitirmek.
c) Sa’yin 7 kere olması. Gidiş bir kere, geliş bir
kere sayılır.
5- Halk. Yani tıraş olmak. Başın en az üç
kılını kırpmak veya başka bir şekilde gidermek suretiyle bu farz yerine
getirilmiş olur. Ancak bunun Arafat vakfesinden ve bayram gecesinin yarısından
sonra olması şarttır.
6- Tertip. Yani rükünlerin çoğunu, sırayla
yapmak. Şöyle ki, niyeti haccın bütün rükünlerinden önce yapmak. Arafat
vakfesini de, İfada tavafı ile saç tıraşından önce yapmak. Saiy işini de, Kudüm
tavafından sonra yapılmamış ise, İfada tavafından sonra yapmak suretiyle sıraya
riayet etmek gerekir.
Haccın
vacibleri
1- İhrama “Mikat”ta girmek. Sadece ihrama girmek
rükündür. İhrama, “Mikaf’ta girmek ise, vacibdir.
Mikatlar şunlardır:
a) Mekke-i mükerremede bulunan kimselerin hac mikatı,
Mekke’nin kendisidir. Umre mikatı ise, Mekke’nin Harem bölgesinin dışı mesela
Ciranedir. Mekke’nin dışan-da kalan kimselerin hac ve umre mikatları ise
şöyledir:
b) Medine-i münevvere tarafından gelenler için,
“Zülhuleyfe” denilen yerdir.
c) Mısır ve Suriye tarafından gelenler için “Cuhfe”
denilen yerdir.
ç) Yemen Tihame’si tarafından gelenler için “Yelemlem”
denilen yerdir.
d) Yemen ve Hicaz Necdleri tarafından gelenler için,
“Kam” denilen yerdir.
e) Irak tarafından gelenler için “Zat-ı ırk” denilen
yerdir.
Bu mikatlardan birisinden geçecek olan kimsenin burada
ihrama girmesi gerekir. Şayet kişinin geldiği yolda bir mikat yoksa, bulunduğu
yolda hangi mikatın hizasına gelirse, hizaya geldiği yer, onun mikatıdır. Şayet
iki Mikatın hizasına geliyorsa en yakın olan onun mikatıdır. Yolda hiçbir
mikatın hizasına gelmezse, Mekke-i mükerremeden iki merhale uzaklıktaki yer
onun mikatıdır.
2- “Müzdetife”de gecelemek. Yani bayram gecesinin
yarısından sonra, Müzdelife’de bir an dahi olsa durmak.
3- “Mina “da gecelemek. “Eyyam-ı teşrik” yani bayramın
birinci gününden sonraki üç günün gecelerinin çoğunu Mina’da geçirmek.
4- Her üç “Cemre”ye taş atmak. Bayramın birinci günü
yalnız “Cemret-ül-Akabe”ye 7 tane taş atılır. Bunun vakti bayram gecesi gece
yarısından itibaren başlar.Bayramın diğer günlerinde ise, her üç cemreye, her
gün ayrı ayrı olarak, 7’şer taş atılır. Bunların vakti de, her gün öğle
namazının vaktinin girmesiyle başlar.
5- İhramda haram olan şeylerden sakınmak.
Esah olan kavle göre veda tavafı, vacib değil,
sünnettir. Terk edildiği takdirde “Dem” vermek de, sünnettir.
1- İhram. Yani umreye girmeye niyet etmek.
Şöyle niyet edilir: “Neveyt-ül-umrete ve ahramtu biha lillahi teala
lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel-hamde
ven-ni’mete leke vel-mülk la şerike lek.”
(Allahü teala için umre yapmaya ve umre ibadetine
girmeye niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim, ya Rab-bi emrine amadeyim!
Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet ve mülk
senindir, ortağın yoktur.)
Bu niyet kalb ile getirilir. Dil ile söylenmesi ise,
sünnettir. Niyet senenin bütün günlerinde yapılır. Yani senenin her gününde
umre yapılabilir.Mekke’nin dışından gelenlerin, bu niyeti mikatta veya mikattan
önce getirmeleri gerekir. Mekke’de olanların da, Harem, denilen bölgenin dışına
çıkıp orada, mesela Cirane denilen yerde niyet getirmeleri gerekir.
2 -Tavaf. Yani yedi kere Ka’benin etrafında
dolaşmak.
3- Sa’y. Yani yedi defa “Safa” ile “Merve”
arasında gidip-gelmek. Sa’yin sahih olması için, şu hususlara riayet etmek
lazımdır:
a) Sa’yin, tavaftan sonra olması.
b) Sa’ye, Safa’dan başlayıp Merve’de bitirmek.
c) Sa’yin 7 kere olması. Gidiş bir kere, geliş bir
kere sayılır.
4- Halk. Yani tıraş olmak. Başın en az üç
kılını kırpmak veya başka bir şekilde gidermek suretiyle bu farz yerine
getirilmiş olur.
5- Tertip. Yani rükünlerinin tamamını sırayla
yapmak.
Umrenin
vacibleri
1- Mikat’ta ihrama girmek.
2- İhramda haram olan şeylerden sakınmak..
Hac çeşitleri
Hac üç şekilde yapılır, şöyle ki:
1- İfrad
haccı. Efdal yani
en faziletli olan hac şekli budur. Bunu yapmak isteyen kimse, mikatta veya
mikattan önce sadece hacca niyet eder. Niyet şöyledir: “Neveytül-hacce ve
ahramtu bihi lillahi teala. Lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke
lebbeyk. İnnel hamde ven-ni’mete leke vel-mülk la şerike lek.”
(Allahü teala için hac etmeye ve hac ibadetine girmeye
niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim ya Rabbi, emrine amadeyim! Emrine
amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet ve mülk senindir,
ortağın yoktur.)
İfrad haccını yapan kimse Mekke-i mükerremeye varıp
kudüm tavafını yaptıktan sonra ihramlı olarak durur. Zamanı gelince hac
menasikini yapar. Hac menasikini bitirdikten sonra ihramdan çıkar. Sonra Harem
mıntıkasının dışına çıkarak, umre için niyet eder ve umre yapar.
2- Temettü’
haccı. Bunu yapmak
isteyen kimse, mikatta veya mikattan önce, sadece umreye niyet eder. Niyet
şöyledir: “Neveytül-umrete ve ahramtu biha lillahi teala lebbeykellahümme
lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel-hamde ven-ni’mete leke vel mülk
la şerike lek”
(Allahü teala için umre yapmaya ve umre ibadetine
girmeye niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim ya Rabbi, emrine amadeyim!
Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet ve mülk
senindir, ortağın yoktur.)
Temettü’ haccını yapan kimse, Mekke-i mükerremeye
varınca; umre için tavaf ve saiy yapar, sonra tıraş olup ihramdan çıkar. Zamanı
gelince; bulunduğu yerde sadece hacca niyet ederek ihrama girer ve haccını
yapar. Bu şekilde temettü’ haccını yapan kimsenin, kurban kesmesi vacidir.
3- Kıran
haccı. Bunu yapmak
isteyen kimse, mikatta veya mikattan önce hem hac hem de umreye niyet eder.
Niyet şöyledir: “Neveytül-hacce vel-umrete ve ahramtu bihima lillahi teala.
Lebbeykellahümme lebbeyk. Lebbeyke la şerike leke lebbeyk. İnnel hamde
ven-ni’mete leke vel-mülk la şerike lek.”
(Allahü teala için hac ve umre yapmaya ve hac ile umre
ibadetlerine girmeye niyet ettim. Ben, senin emrine amadeyim ya Rabbi, emrine
amadeyim! Emrine amadeyim, senin ortağın yoktur, emrine amadeyim. Hamd, nimet
ve mülk senindir, ortağın yoktur.)
Kıran haccını yapan kimse; Mekke-i mükerremeye varıp
kudüm tavafını yaptıktan sonra ihramlı olarak durur. Sonra zamanı gelince, hac menasikini
yapar. Bu durumda umre menasiki de hac menasikinin içine girer. Dolayısıyla
ayrıca umre menasikini yapması gerekmez. Kıran haccını yapan kimsenin de,
kurban kesmesi vacibdir.
İhramda
haram olan şeyler
Hac veya umre yapmak için niyet edip ihrama giren
kimseye bazı şeyler haram olur. İhramda, haram olan şeyler şunlardır:
1- Erkeğin, dikilmiş, örülmüş veya başka bir şekilde
imal edilmiş elbiseyi mutad yani normal şekilde giymesi.
2- Erkeğin, başını veya başının bir kısmını örtmesi.
3- Kadının, örtü sayılabilecek bir şeyle yüzünü
örtmesi. Hem erkek hem de kadının eline eldiven giymesi.
4- Erkek ve kadının; vücuduna, elbisesine veya
yatağına güzel koku sürmesi.
5- Erkek ve kadının; zeytinyağı, tereyağı, cevizyağı
ve bademyağı gibi yağlarla saçını, sakalını veya yüzünün diğer tüylerini
yağlaması.
6- Erkek ve kadının; baştan veya vücudun diğer
yerlerinden kıl veya kılın bir kısmını herhangi bir şekilde alması.
7- Erkek ve kadının; tırnak veya tırnağın bir kısmını
kesmeleri.
8- Nikah akdinde bulunmak. Erkek ve kadının; evlenmesi
veya erkeğin velisi veya vekili bulunduğu birini evlendirmesi. İhramda olan
kimse, ihramda olmayan kadın ve erkeğin nikahında şahitlik yapabilir.
9- Erkek ve kadının, “Cima” etmesi yani cinsi
münasebette bulunması. Şehvetle öpmek, dokunmak, kucaklamak gibi cinsel ilişki
arzusunu kamçılayan davranışlar da yasaktır.
10- Mekke-i mükerremede veya dışında; vahşi ve eti
yenen kara hayvanına taarruz etmek, mesela; avlamak, ürkütmek ve yerini avcıya
göstermek. Yine harem bölgesinin ağaç ve otlarına taarruz etmek, mesela; kesmek
veya yolmak.