Şaban Ayının İkinci Yarısında Oruç Tutmak
Bazı âlimlerce mekruh
kabul ediliyor, Şafii mezhebine göre haram sayılmıştır.
Arefe Günü Oruç Tutmak
Şafii: Hacta bulunanlar, Mekke’de ikamet eder ve oradan gündüzün Arafat’a
çıkarlarsa, arefe günü oruç tutmaları caizdir. Misafir, yani Mekke’de ikamet
etmeyen hacılara oruç tutmak sünnettir.
Hanefi: Hacca gidenlerin kendilerine bir zarar gelme endişesi
olursa, arefe ve ter-viye günleri oruç tutmaları mekruhtur; zarar gelmezse
müstehaptır.
Maliki: Hacılara terviye ve arefe günleri oruç
tutmak mekruhtur.
Hanbeli: Vakfeyi gündüz yapmayıp gece yapan hacıların,
arefe günü oruç tutmaları menduptur. Fakat, gündüz vakfe yapanlara oruç
tutmak mekruhtur.
Oruca Ne Zaman Niyet Edilir?
Hanefiler: Ramazan oruçlarının
niyet etme vakti gün batımından başlayıp ertesi günün kuşluk vaktine hatta zeval
vaktine, yani öğle namazı vaktinin girmesinden az önceki vakte kadar devam
eder. Öğle vakti girdikten sonra artık hiçbir oruca niyet edilemez.
Hanbeli ve Malikiler: Niyetin geçerli olması
için güneşin batmasından itibaren gecenin son kısmına (İmsak vakti) kadar veya
fecrin doğması ile birlikte yapılması gerekir.
Şafiiler: Ramazan orucu, kazâ
orucu ve adak orucuna geceden (imsak vaktine kadar) niyetlenmek şarttır. Fakat
nâfile oruca zevalden önceye kadar niyetlenmek câizdir. Farz oruç için niyet
getirirken “Niyet ettim Allah rızası için Ramazan Ayının yarınki orucunu
edâ etmeye” şeklinde “edâ etme” sözü söylenmelidir.
Oruç İçin Her Gün Niyet Gerekir Mi?
Üç mezhep: Her gün için ayı niyet getirmek gerekli.
Malikiler: Ara vermeksizin peş
peşe tutulması gereken oruçlarda en başta yapılacak tek niyet yeterlidir.
Hata ile Bir Şey Yemek Orucu Bozar Mı?
Hanefiler: Orucu bozulur ve kazâ lâzım gelir.
Şâfiîler : Orucu bozma kastı bulunmadığı için yanlışlıkla
bir şey yiyip içmek orucu bozmaz.
Mâlikîler: Orucun anlamının (imsak) ortadan kalkmış olduğu gerekçesiyle, ister unutma
isterse yanlışlık sonucu olsun, bir şey yiyip içmekle orucun bozulacağını
söylemişlerdir.
Unutarak Bir Şey Yemek Orucu Bozar Mı?
Üç mezhep: Unutarak yiyip içmek, üç mezhepte orucu bozmaz.
Maliki : Bozar.
Hata ile orucunu bozan kişinin hükmü?
Cumhur (Hanefi, Maliki,
Şafii ve Hanbeli imamlarına göre ‘güneş battı’ zannıyla orucunu açan kimse ile ‘şafak
atmamıştır’ zannıyla sahur yemeği yiyen kimsenin orucu sahih değildir. Çünkü
oruç tutan kimseden İstenen, fecr-i sadık ile güneşin batışını tesbit
etmesidir. Allah (cc)´ın; “(Bütün gece) Fecr(i sadık) olan ak iplik, kara
iplikten size seçilinceye yiyin, için, sonra da geceye kadar orucu tamamlayın”
buyruğunda, “güneş batıncaya kadar, orucunuzu tamamlayın” beyanı vardır.
Bu emre aykırı hareket, orucun kaza edilmesini icap ettirir.
Yolculukta ve seferde yemek mi, yoksa oruç
tutmak mı daha faziletlidir?
Hanefi, Şafiî ve Maliki: Yolculukta rahatlıkla
tutabilen kimse için orucunu tutması daha faziletlidir. Çünkü Allah (cc) “Oruç
tutmanız sizin hakkınızda (yemenizden ve fidye vermelerinden) hayırlıdır,
bilirseniz” buyurmuştur.
Seferde ise rahatlıkla tutamayan kimse için, orucunu
açmak daha faziletlidir. Zira Cenab-ı Hakk’ın, “Allah size kolaylık diler,
güçlük çıkarmaz” buyruğu, bunu teyid etmektedir.
Hanbeli: Ruhsat buyruğuna dayanarak yolculukta oruç açmak
daha faziletlidir. Zira Cenab-ı Hak, azimetlerin yapılmasını nasıl isterse,
verdiği ruhsatlarında yapılmasını öyle sever ve ister.
Kazaya Kalan Oruç Peş Peşe Mi Aralıklı Mı
Tutulmalıdır?
Dört mezhebe göre de, bir
kimse için kazaya kalan Ramazan orucunu, başka bir zamanda dilediği şekilde
aralıklı veya aralıksız tutmak caizdir. Hanefilere göre,
Ramazan orucunun kazası istenilen mubah günlerde tutabilir. Şâfiî'ye göre ise kazaya
kalan oruç aynı yıl içerisinde kazâ edilmesi gerekir.
Ramazan Orucu Tutamayan Hamile Veya Emzikli
Kadın Ne Yapmalı?
Ebu Hanife: Yalnız kaza etmeleri
gerekir.
İmam Ahmed bin Hanbel: Hem kaza eder, hem de fidye verirler.
İmam Şafiî: Gebe ve emzikli kadınlar, oruç tuttukları takdirde kendileriyle beraber
çocuklarına veya yalnız kendilerine veyahut da yalnız çocuklarına tahammül
edilemeyecek bir zararın isabetinden korkarlarsa oruçlarını açar ve tutamadıkları
orucu kaza etmeleri gerekir.
Sonuncu durumdan, yani
çocuklarına zarar gelmesinden korkmaları halinden dolayı ayrıca fidye vermeleri
de gerekir.
Orucu
Bozan Bozmayan Durumlar
1. İğne Vurulmak
İmam Ebû Hanîfe, imam Mâlik ve Ahmed b. Hanbel’e
göre orucu bozar.
İmam Şafii, Hanefi İmamları İmam Muhammed ve Ebû Yusuf’a
göre orucu bozmaz.
2. Kan Yutmak
Hanefi: Dişlerin arasından
çıkan kan boğaza gidecek olursa, bakılır; eğer az olur da içeriye geçmezse
orucu bozmaz. Fakat çoğunluğu kan olur ve tadı duyulur bir halde
ise veya kanla tükürük eşit miktarda ise, yutulması halinde orucu
bozar.
Şafii: Diş etleri kanayıp tükürüğü necis olur da ağız yıkanıp temizlenmezse
-tükürük bembeyaz olsa dahi- bu tükürüğü yutmak orucu bozar.
Hanbeli: Orucu bozan şeyler, insanın elinde olmazsa oruç bozulmaz.
3. Göz Damlası
Hiçbir mezhepte orucu bozmaz.
4. Kulak ve Burun Damlası
Hanefi: Kulağa damlatılan ilaç, buruna konan sıvı ilaç orucu
bozar. Hanefi’de, kulağa giren katı şey ve su orucu bozmaz. Fakat yağ ve
ilaç bozar. Yağ ve ilaç emilse de, emilmese de, sindirim yoluna gitse de, gitmese
de bozar.
Şafii: Şafii’de, kulak tabii
menfezdir. Kulağa konan sıvı-katı her şey, mideye girmiş gibi orucu bozar. Buruna
konan sıvı ilaç da bozar.
5. Deri Üzerine Sürülen İlaç Merhem
Hanefi’de ve Şafii’de: Sağlam deriye sürülen ilaç, emilip içeriye nüfuz etse
de oruç bozulmuş olmaz. Fakat boğaza, beyne ve mesaneye açılan yara yolu ile
ilaç verilirse, Hanefi’de de, Şafii’de de oruç bozulur.
6. İdrar Yoluna Pamuk Koymak
Şafii: İdrar yolu da tabii menfezdir. Buraya pamuk konsa bile orucu
bozar.
Diğer mezhepler: Bozmaz.
7. Dişler Arasında Yemek Kırıntısı
Dişler arasındaki yemek kırıntısını yutmak Hanefi’de orucu
bozmaz; Diğer üç mezhepte ise bozar.
8. Lavman: Kabızlık vb nedenlerle bağırsakları boşaltmak
için anal yoldan verilen sıvının yaptığı işleve denir.
Maliki’de orucu bozmaz; diğer üç mezhepte ise bozar.
9. Kan Vermek veya Kan Aldırmak
Hanbeli: Kan aldırmak orucu
bozar,
Diğer üç mezhep: Bozmaz. Ancak ihtiyaç yok iken oruçlunun hacamat yaptırması mekruhtur.
10. Abdest Alırken Boğaza Kaçan Su
Şafii ve Hanbeli’de oruç bozulmaz. Hanefi ve Maliki’de ise
bozulur.
11. İstimna (Mastürbasyon) Yapmak
Şafii: Orucu bozulur, kaza gerektirir, keffaret gerekmez.
Hanefi: Orucu bozulur, kaza gerektirir, keffaret gerekmez. Bir Ramazanda iki defa
mastürbasyon yapana kefaret de gerekir. Sadece bakarak cünüp olunca oruç
bozulmaz. El ile veya başka bir şeyle cünüp olmaya yardım edilmişse, o zaman
kaza gerekir.
12. Hanımı ile Öpüşme, Oynaşma
Maliki: Oruçlu iken hanımını
öpmek haramdır.
Hanefi ve Hanbeli: Haram değildir, orucu bozmaz. Ancak cünüp olmak ihtimali varken
öpmek mekruhtur.
Şafii: Öpmesiyle şehveti harekete geçecek olan oruçlu kişinin öpmesi her ne
kadar mekruh ise de bununla orucu bozulmaz. Oruçlunun, eşini
kucaklaması, çıplak tenle ona sarılması, cinsel bir nesneyi veya olayı,
şehvetle düşünerek ya da cinsel bir nesneye şehvetle bakarak orgazm olması
halinde mekruh bir şey yapmış olsa da orucu bozulmaz.
a) Mezi gelirse:
Şafii, Hanefi, Maliki: Bir erkek hanımıyla
oynaşıp şakalaştıktan sonra kendisinden mezi çıkarsa, orucu geçerlidir. Hanımı
öpünce mezi gelirse üç mezhepte oruç bozulmaz.
Hanbeli: Bozulur
b) Meni gelirse:
Şafii: "Bir erkek, hanımını öperse veya fercinin dışında bir yerine penisiyle
dokunursa veyahut da eliyle bir kadının tenine dokunur da kendisinden meni
çıkarsa, orucu bozulur, meni çıkmazsa orucu bozulmaz.
Bu hareketten sonra kendisinden meni gelirse, geri
kalan günü oruç tutması (orucuna devam etmesi) ve o günü kaza etmesi gerekir. İlim
ehlinin büyük çoğunluğuna göre kendisine keffâret gerekmez.
14. Hanımı ile Cinsel İlişki
Hanımı ile beraber
olana dört mezhepte de kefaret gerekir. Şafii ve Hanbeli’de kefaret
kocanın üzerine olur, Hanefi ve Maliki’de ise ikisine de kefaret gerekir. (Şafii’de
keffaret için 14 şart gereklidir.)
Oruç İçin İskat
Şafii: Hasta olup ölene, oruç farz olmadığından onun adına velisi fidye verir.
Ebu Hanife ve Mâliki: mükellefin gücü yeterse oruç tutar, yetmezse fidye
öder.
Orucun Keffareti
a) İmam Ebu Hanife ve İmam Malik'in başını çektiği
görüş: Ramazan'da
kasten yiyip içene, ihlal ettiği gün artı 60 gün keffaret orucu tutmayı yükler.
b) İmam Şafii ve İbn
Hanbelî’n görüşleri: Ramazan'da kasten
yiyip içene keffaret gerekmez gününe gün tutarlar. Sadece cinsel münasebetle
orucunu bozan 60 gün oruç tutmalı ve 60 gün keffaret (birer müd fidye) ödemesi gerekir.
Bir müd yaklaşık 675 gram kadar buğday, arpa, pirinç gibi halkın yaygın olarak
yediği şeylerdir.
* Şâfiîler loğusalık (nifas), Hanbelîler
hastalık sebebiyle oruca ara vermenin peş peşeliği bozmadığı görüşündedir.
Böyle olunca kefâret orucuna, araya ramazan ayı veya kurban bayramı girmeyecek
şekilde hesaplanıp başlanmalıdır. Kadınlar mazeret halleri biter bitmez ara
vermeksizin oruçlarına kaldıkları yerden devam ederler ve tutulamayan bu günler
hesap edilmeksizin oruç iki aya tamamlanır. Kefâret orucunda oruca geceden niyetlenmek,
ayrıca tutacağı orucun kefâret orucu olduğunu niyetinde belirlemek de şarttır.*
(DİB II/15)
Oruç Borcu İleriki Yıllara Ertelenirse Ne
Olur?
Hanefilerin dışındaki âlimlerin cumhuruna göre, geçen Ramazandan borcu olduğu halde, yeni Ramazana
ulaşan kimse, mevcut Ramazan orucunu tuttuktan sonra, eskiden kalma orucunu
kaza eder ve -ikinci Ramazana kadar geciktirdiği için- kefaret/fidye de verir.
Hanefilere göre, bu geciktirme mazeretsiz olsun olmasın, kefaret/fidye
vermez. (bk.
el-Bedai’-şamile-, 4/281; V. Zuhaylî, 2/680)
Şafiilere göre kişinin tutmadığı kaza borcu üzerinden kaç Ramazan
geçerse -kaza ile birlikte- geçen yılların sayısı kadar fidye vermesi gerekir. (Nevevî, el-Mecmu, 6/364; V. Zuhaylî, a.g.e)
Oruç Keffaretinde Öncelik Sırası Var Mı?
Kefareti bulunan kimse önce gücü yetiyorsa ve varsa
bir köleyi satın alıp hürriyetine kavuşturmalıdır. Buna gücü yetmiyorsa veya
(günümüzde olduğu gibi) hürriyetine kavuşturacak köle bulamamışsa, peş peşe iki
ay oruç tutmalıdır.
Buna da güç yetiremiyorsa bu defa diğer bir çözüm yolu
olarak, her bir güne bedel bir yoksula sabah akşam doyurmak ölçüsünde yiyecek
vermelidir. Yani toplam altmış bir yoksula sabah akşam doyuracak şekilde
karşılığını vermektir. Yani altmış bir günlük fidye vermelidir. Yukarıdaki
sırayı gözetmek Hanefî, Hanbelî ve Şafiî mezheplerine göre vaciptir.
Malikî: kişi bunlardan dilediğini tercih etmekte serbesttir.
Oruç Keffaretine Gücü Yetmeyen Ne Yapar? (60 fakiri
doyurma)
Üç Mezhebe göre, imkân bulduğu veya zengin olduğu zaman ödeme
yapar;
Hanbelî Mezhebine göre
ise zamanında ödemenin
yapılması gereklidir. Zamanında keffareti verebilecek imkânı olmazsa (ileride
bulsa da) borç düşer.
Nafile Tutulan Oruç Bozulursa Kaza Yapılmalı
Mı?
Hanefi: Nafile oruç tutan
kimse, orucunu bozarsa daha sonra kaza etmesi farzdır. Çünkü nafile oruç
tutmaya niyet etmekle, tutacağı günü kendisine borç edinmiştir. Orucunu
bozmakla, daha önce yaptığı niyete muhalefet ettiğinden, o günü kaza etmesi
lazımdır.
Şafiî ve Hanbeli: Nafile oruç tutan kimse, orucunu bozduğu takdirde,
kaza etmesi farz değildir. Çünkü nafile oruç tutan kimse, orucunu bozup
bozmamakta serbesttir.
Maliki: Nafile oruç tutan
kimse, orucunu bizzat kendi isteğiyle bozarsa, kaza etmesi farzdır. Eğer kendi
rızasının dışındaki sebeplerden orucunu bozarsa, kaza etmesi farz değildir.
Sadece Cuma Günleri Oruç Tutmak
Hanefi ve Maliki’de caiz,
Şafii ve Hanbeli’de ise mekruhtur. Hanefi İmamı Ebu Yusuf da mekruh
demektedir.
İtikaf Kaç Gün Olmalı ?
1. Hanefilere göre; En az 1 gün, 1 gece olmalıdır.
2. İmam Malik (ra)´e göre; i´tilkâfın
en az süresi 10 gündür.
3. Şafii (ra)´ye göre; i´tikâfta
süre bir andır. Süre hususunda sınır yoktur.
Fıtır Sadakasının Hükmü
Fıtır sadakası
vermek Hanefîlere göre vacip, diğer mezheplere göre ise
farzdır.
Fıtır Sadakası Miktarı
Hanefi: Fıtır sadakası buğday,
arpa, hurma ve kuru üzüm olmak üzere dört çeşit gıda maddesinden verilir.
Buğdaydan -ki buna buğday unu ve kavut da dahildir-yarım sâ', diğerlerinden 1
sâ' fitre verilir.
Şafii: Fitre her çeşit hububattan,
hurma ve kuru üzümden 1 sâ' olarak verilir. Ancak fitre ülkede veya mükellefin
bulunduğu bölgede en çok tüketilen gıda maddelerinden biriyle ödenmelidir.
Fıtır Sadakasının Zamanı
Hanefi: Ramazan-ı şerifte
verilir. Ramazandan önce ve bayramdan sonra da vermek caiz ise de, bayram
namazından önce verilmiş olması daha çok sevaptır.
Şafii: Ramazan-ı şerifte
verilir. Ramazandan önce ödenmez. Fitreyi, meşru bir mazeret
bulunmadıkça bayramın birinci gününün gün batımından sonraya bırakmak haramdır.
Maliki’de ve Hanbeli: Bayramdan en fazla bir iki gün önce ödenir daha önce
verilmez.
Fitreyi Kimler Verir?
Hanefi: nisaba ulaşanın (80.18 gram altın) fitre vermesi vacip, hanımın
fitresini kocası vermez.
Diğer üç mezhep: bir günlük yiyeceği olanın fitre vermesi farzdır
ve hanımın fitresini vermesi lazımdır.